kreatívnost -i ž (ȋ) knjiž. lastnost, značilnost kreativnega, ustvarjalnost



Čeprav se o kreativnosti govori že vsaj 30 let, je danes v delovnem okolju vse bolj pomembna. V poslovnem svetu imata kreativno mišljenje in reševanje problemov kritično vlogo.

Standardna definicija kreativnosti je sestavljena iz dveh gradnikov: originalnosti in efektivnosti. Pa sta za njeno uresničevanje res potrebna dva kriterija? Odgovor je pritrdilen. Originalnost je vitalna za kreativnost, vendar preprosto ni dovolj, saj so originalne ideje lahko tudi nekoristne. Druga komponenta, efektivnost, pa procesu doda vrednost.

Preprosto si kreativen. Ali pa nisi.

V resnici pripisovanje te lastnosti ni tako črno-belo, saj proces kreativnosti zajema več različnih stopenj. Večina ljudi blesti le na eni, kar daje dodatno težo pomembnosti sestavljanja raznolikih timov.

V svoji knjigi The Innovative Team Chris Grivas in Gerard J. Puccio, razlagata, da proces kreativnosti poteka na štirih stopnjah:

  • razjasnjevanje problema;
  • generiranje idej;
  • razvoj rešitve;
  • implementacija.


Za uspešnost vsaka od stopenj zahteva specifične karakteristike posameznika, kar pomeni, da je za vsako zaželena oseba s prav posebnim naborom osebnostnih lastnosti.


Kaj to pomeni v praksi?

Tadej je zelo zagnan in odprt za spremembe. Velikokrat se zgodi, da je zelo nemiren, pogosto tudi nepotrpežljiv; namesto, da bi zadeve dobro premislil, ravna impulzivno. Ker ima Tadej nadpovprečno visoko stopnjo energije, je odličen za podajanje predlogov oz. generiranje idej.

Zelo dobro se dopolnjuje s Petro, ki je bolj previdna. Raje se zanaša na podatke kot občutke, razmišlja logično in je mnogokrat kritična do nekaterih odločitev. Petra je zelo uspešna v samem razjasnjevanju problema.


Ali je torej kreativnost kot celota skrivnostna lastnost, s katero se rodi le nekaj srečnežev? Pravzaprav ne – dosežki na področju kreativnosti so omogočeni z raznolikim razponom osebnostnih lastnosti, ki posameznikom omogočajo, da lažje krmarijo skozi različne zahteve vseh stopenj kreativnega procesa.

Preverite, v kateri stopnji kreativnega procesa ste najmočnejši

S pomočjo psihometričnih testiranj se lahko preverijo osebnostne lastnosti posameznika. Si samoiniciativen/-na? Včasih skeptičen/-na ali odprt/-a za spremembe? Imaš visoko objektivno presojanje, ali raje slediš občutkom? Vsak posameznik se lahko identificira, v kateri stopnji kreativnega procesa je najmočnejši.

Orodje PXT nudi vpogled tudi v področja, ki posameznika motivirajo: ali je to karierno sidro, ki poudarja raziskovanje, iskanje rešitev, logičnost in iznajdljivost, morda sidro, ki ga zaznamujejo izvirnost, inovativnost, intuitivnost in tolerantnost, ali pa so to karierna sidra, ki ne gredo po poti do kreativnosti.