Zaposlujete več kot 10 ljudi? Potem ste dolžni določiti pogoje za opravljanje dela za posamezno delovno mesto. Ali povedano drugače: sprejeti morate pravilnik o sistemizaciji.

»Kakšne so moje delovne naloge in kakšni so pogoji za opravljanje dela?«

Zaposlujete več kot 10 ljudi? Potem ste dolžni določiti pogoje za opravljanje dela na posameznem delovnem mestu oziroma za vrsto dela.

Te določite s sprejemom pravilnika, po postopku iz 10. člena ZDR-1, ki ga v praksi najpogosteje poimenujemo Pravilnik ali akt o sistemizaciji.

Velik DA za urejeno sistemizacijo

Sistemizacije nikar ne oblikujte zgolj z namenom, da boste ugodili črki zakona. Ko jo vzpostavljate ali posodabljate, najprej pomislite na prednosti, ki jih ta prinaša vam in vašim zaposlenim:

1. Prednosti za zaposlene

Zaposleni, ki natančno vedo, kakšne so njihove delovne naloge ter obveznosti, bodo zagotovo manj pod stresom kot delavci, ki jim ne postavite jasnih nalog.

2. Prednosti za delodajalce

Akt o sistemizaciji vam bo v pomoč tudi pri zaposlovanju novih sodelavcev – iz njega so namreč neposredno razvidna znanja in pogoji, ki jih mora izpolnjevati bodoči sodelavec.
Ne spreglejte tudi dejstva, da je sistemizacija osnova za oblikovanje novih delovnih mest.

»Copy-paste« sistemizacija?

V zvezi z vzpostavitvijo sistemizacije nas mnogokrat vprašate: »Lahko kar kopiramo sistemizacijo drugega podjetja?« Zlasti zato, ker imajo tam enaka delovna mesta. Odgovarjamo: Verjetnost, da bo organizacija vašega podjetja popolnoma identična s podjetjem, ki je v vaši bližini, je relativno majhna. Razlika se pojavi že v registraciji dejavnosti: v gostinski in trgovinski dejavnosti v večini ne boste našli enakih delovnih mest ali vrste del.

Vse je v vaših rokah

Torej, če vas zamika, da že vzpostavljeno sistemizacijo zgolj priredite, to ni prava rešitev! Zavedajte se, da ste vi tisti, ki oblikuje pogoje za zasedbo delovnega mesta oziroma postavlja zahteve o tem, katera znanja naj imajo vaši zaposleni. Še posebej ste to dolžni upoštevati, ko zaposlujete na novo.

Ne kopljite si jame

Poglejmo primer: če morajo vaši zaposleni pri izvajanju nekega delovnega procesa upoštevati dodatne varnostne zahteve (na primer nošenje zaščitnih očal) ali zaradi narave delovnega mesta uporabljati dodatna znanja, ki pa jih lahko pridobijo le z dodatnim izobraževanjem (na primer izpit za viličarja) – ta pogoj oziroma oba pogoja vključite v vašo sistemizacijo. S tem delavca zavezujeta, da ju upošteva.

V nasprotnem primeru, če delavci niso seznanjeni z omenjenima pogojema, se vam lahko zgodi, da boste kot delodajalec v primeru delovne nesreče zanjo dolžni prevzeti odgovornost.

Svetujemo: Sistemizacijo v vsakem podjetju!

Na podlagi navedenega Kadrovska asistenca priporoča, da vsako podjetje vzpostavi lastno sistemizacijo. Vzpostavitev akta priporočamo tudi manjšim delodajalcem.
Kadrovska asistenca vam nudi vso podporo pri vzpostavitvi oziroma posodabljanju pravilnika o sistemizaciji. Skupaj z vami določimo: pogoje za zasedbo delovnega mesta, seznam in opis delovnih mest, pogoje za zaposlitev, strokovno usposobljenost zaposlenih ipd.